.

.

jueves, 31 de octubre de 2013

LAS 'QUATRE COLUMNES'

Las Cuatro Columnas simbolizan las cuatro barras de la bandera -senyera- catalana y estaban destinadas a convertirse en uno de los símbolos del catalanismo. Debían estar coronadas por figuras representativas de cuatro victorias: las ciencias, las letras, la industria y el comercio que no llegaron a construirse. La columnas fueron derribadas en 1928 durante la dictadura de Primo de Rivera.
 
Durante este periodo se eliminaron de forma sistemática todos los símbolos públicos del catalanismo para que no tuvieran el eco que les podía dar la Exposición Internacional de 1929 que tenía que celebrarse en Montjuïc.
 
Por el mismo motivo, la dictadura nombró como Pueblo español, ubicado en la misma montaña, a lo que en un principio tenía que llamarse "Iberona" en homenaje a los íberos, primeros pobladores de las tierras catalanas. También se dio el nombre de Plaza de España a la plaza, hasta entonces llamada Arenas, situada a los pies de la montaña, en la que se colocaron las dos torres venecianas.
 
Las Cuatro Columnas son unas columnas exentas con capiteles jónicos, obra del arquitecto Puig i Cadafalch, que se levantaron en 1919 en el lugar que hoy en día ocupa la Font màgica de Montjuïc.

A finales del 2008, el Parlamento de Cataluña aprobó una proposición no de ley, con el apoyo de todos los partidos políticos, para promover la restitución de este patrimonio artístico de Cataluña, que fue concebido como homenaje a los patriotas catalanes.
En 2010 fueron reconstruidas a pocos metros de su ubicación original.
 
1918 - En plena construcción
 
1919
 
1920
 
1921
 
1922 - Feria de Muestras.
 
1926
 
1928 - Demolición
 
2012

2013

8 comentarios:

Anónimo dijo...

Ara vindrà la Camacho, el mamarratxo gallec o el nan rabiós i d'un pet les tiraràn avall.
Però jo las hauria posat en un altre lloc, allà no queden gaire bé.

Anónimo dijo...

Una pregunta: ¿Per què no ho escrius en català? Com tenen el traductor, que li donin a la pestanya

Jordi dijo...

Bon comentari, Anònim, si poguessin ho farien.

Respecte al teu comentari sobre que Dovel ho escrigui en català, aquest és l'avantatge que tenim en aquest país, podem escriure en català o en castellà, altres no; i no per això deixem se ser més o menys bons catalans.
Suposo que Dovel ha triat fer-ho en castellà i em sembla perfecte ja que així arriba més fàcilment a major nombre de públic.

Si no us molesta vaig a suggerir-te que et posis un nick, em sembla ximple que estigui escrivint a un anònim, i en aquest blog podem formar una bona 'família' de comentaristes de la nostra ciutat. Gràcies.

Respecte a la demolició de les quatre columnes, una altra barbaritat de l'espanyolisme més radical

Marc Ferrus dijo...

Una altra de les salvatjades que comporta una dictadura nacional-espanyolista.
Creuen que destruint els símbols, la llengua i la cultura acabaran amb el fet de ser i sentir-se català, quan en realitat succeeix tot el contrari. Mai aprendran!

Garcia&Garcia dijo...


Em val l'explicació, gracias; però podria haver.la donat el que escriu els posts. No?

Tens raó Jordi, aquí va el meu nick

Magda R. dijo...

Tot i estan d'acord en la restitució de les columnes que crec que era un deute pendent amb la ciutat, confeso que m'empipa moltísim que entorpeixin la visió de la font.
En fi, pros i contres de la història.

DOVEL dijo...

Ho sento, Garcia&Garcia, vaig veure el teu comentari i després vaig oblidar de donar-te l'explicació que es exactament igual a la que t'ha donat Jordi.

Per cert, m'agrada el teu nick. Molta conya portes a sobra... Salutacions,

Garcia&Garcia dijo...

No passa res, gràcies per la teva explicació. El meu nick ... el primer que em va venir al cap.